Motion till ombudsmötet

av Sven Håkansson

om Svenska kyrkans information inför år 2000

OMot 1998:523

De ändrade relationerna mellan kyrkan och staten fr.o.m. år 2000 medför att Svenska kyrkan blir ett samfund bland andra samfund i Sverige, även om Svenska kyrkan kan sägas ha en särställning p.g.a. sitt stora antal tillhöriga. I detta läge blir det viktigt att Svenska kyrkan framträder enhetligt i t.ex. annonser och trycksaker och i hemsidor på internet m.m. Jag föreslår med anledning härav att dessa frågor uppmärksammas särskilt inför millennieskiftet och att riktlinjer för informations- och layoutfrågor tas fram till stöd för församlingarnas och för övriga kyrkliga organs information.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer jag

att ombudsmötet beslutar uppdra åt stiftelsestyrelsen att särskilt uppmärksamma informations- och layoutfrågor inför år 2000 och ta fram riktlinjer som stöd och vägledning för de kyrkliga organens information.

Skene den 18 juni 1998

Sven Håkansson